We investeren vaak veel geld in het trekken van bezoekers naar een website. Maar als al die bezoekers direct weer weggaan dan hebben we hier natuurlijk helemaal niets aan. Bij
conversie optimalisatie proberen we de bezoekers die we trekken ook echt iets te laten kopen of een offerte te laten aanvragen. Stel dat de bezoekers met 10% stijgen, maar ze kopen nog niets dan heb je er ook nog steeds niets aan. Het is veel slimmer om dan het aantal kopende bezoekers met 2 of 3% te laten stijgen. Dit kan soms al door hele eenvoudige zaken aan te passen aan een website of webshop.
De concurrentie te slim af zijn met conversie optimalisatie
Uit onderzoek blijkt dat we van ons marketing budget ongeveer € 90 van de € 100 uitgeven aan het trekken van extra bezoekers. De rest van het budget wordt uitgegeven aan het vasthouden van vaste klanten etc. Van dit complete budget wordt van iedere € 100 ongeveer € 1 besteed aan conversie optimalisatie. Vergeleken met je concurrentie kan je hier dus nog heel veel geld op verdienen. Als je jouw conversie beter optimaliseert dan merk je dit terug in je omzet. Je omzet zal hierdoor hoger zijn dan de concurrent omdat jij wel geld hebt geďnvesteerd in conversie optimalisatie.
Denken vanuit een bezoeker
Bij conversie optimalisatie wordt er echt gedacht vanuit een bezoeker. Wat zou ik lastig vinden als bezoeker en waar loop ik tegenaan? Online testen worden er uitgevoerd om erachter te komen waarom een bezoeker niet zo snel bij jouw koopt, maar misschien wel bij de concurrent. Er kunnen verschillende problemen met je website zijn. Bijvoorbeeld het ontbreken van contact informatie of soms zelfs het ontbreken van de mogelijkheid om zonder een account een bestelling te plaatsen. Het klinkt als iets heel simpels waarvan je misschien denkt waarom zou je dan niet een bestelling plaatsen? In de praktijk blijkt dat het vaak echt een verschil maakt als je dit soort aanpassingen aan je website doet.
Zonder promotiekosten je omzet laten groeien
Bij conversie optimalisatie kan je zonder extra geld uit te geven aan bezoekers toch je omzet flink laten groeien. Want op dit gebied valt er heel veel te winnen. Uit onderzoek blijkt dat in sommige webshops slechts 1% van de bezoekers wat koopt. Laat dit goed zijn voor een omzet van € 1.000 per maand. Als je de omzet met conversie optimalisatie kan verbeteren naar 2% dan verdubbeld ineens je omzet naar € 2.000 per maand zonder dat je meer bezoekers hoeft te trekken. De bezoekers trek je toch al het is nu vooral belangrijk dat je bezoekers ook producten gaan kopen. Het fijne van conversie optimalisatie is vooral dat het een blijvende investering is. Je geeft eenmaal geld uit aan een optimalisatie en het effect is blijvend. Nu weet je dat als je meer bezoekers gaat trekken ze ook steeds vaker gaan kopen. Sommige klanten zagen hun omzet met 200% groeien dankzij het toepassen van conversie optimalisatie. Het is bijna een garantie op succes als je de optimalisatie gaat toepassen.